Friday, 8 January 2016

SEJARAH ITU & INI, BENAR ATAU TIPU ?

"Kau betul pasti sejarah Melayu yang ditulis itu benar dan tidak pernah diseleweng faktanya ?"

Jadi, saudara betul pasti sejarah itu sudah diseleweng ? Kalau saudara main hentam menuduh yang bukan-bukan terhadap tokoh, tempat, masa dalam sejarah, bermaksud saudara telah melakukan fitnah & berlaku zalim (tidak menempatkan sesuatu di tempat yang sepatutnya).

Maka, untuk menyelesaikan masalah ini, apakah langkah (method) untuk menentukan kesahihan sejarah tersebut ?

........................................................

APA ITU SEJARAH
Kajian sejarah ialah penemuan, pengumpulan, pengurusan & persembahan maklumat terhadap peristiwa lampau. Peristiwa lampau sebelum rekod penulisan dianggap sebagai 'prasejarah'.

KAEDAH PENGKAJIAN SEJARAH
Sejarah ditulis berasaskan kajian terhadap sumber sejarah yang memberikan maklumat dan bukti tentang sesuatu peristiwa. Sumber sejarah boleh diperolehi daripada tiga kaedah pendapatan seperti berikut:

-Kaedah lisan
Ia merupakan satu cara masyarakat menyampaikan sejarah lisan, kesusteraan, perundangan dan pengetahuan lain menyeberangi generasi tanpa sistem tulisan. Contoh yang menggabungkan kesusteraan lisan dan sejarah lisan, sebelum ditulis, adalah Sulalatus Salatin.

-Kaedah bertulis
Tulisan dapat membantu ahli-ahli sejarah untuk memperolehi maklumat mengenai zaman silam daripada sumber ditulis, dilakar atau dipahat pada batu, dinding gua, kulit kayu, logam, gading, dan kertas.

Sistem-sistem penulisan utama – kaedah-kaedah penulisan – secara amnya dibahagikan kepada empat kategori:

-tulisan logo
-suku kata
-abjad
-ciri

Lagi satu kategori, iaitu ideografi (simbol), tidak pernah diperkembangkan sehingga tahap yang mencukupi untuk mewakili bahasa. Selain itu, piktografi juga tidak mencukupi untuk mewakili bahasa pada dirinya, tetapi seringnya menjadi teras untuk tulisan logo.

-Kaedah arkeologi
Ia adalah cara mendapatkan maklumat berdasarkan kajian saintifik.Terdapat pelbagai cabang dalam bidang arkeologi, antaranya termasuk angkasa lepas, maritim & cari gali.

Ahli arkeologi mendapatkan maklumat melalui proses cari gali. Melalui kaedah ini ketepatan usia bahan-bahan tinggalan sejarah seperti fosil, binaan daripada batu, peralatan daripada logam, tembikar, seramik, dan kulit siput dapat disahkan melalui kajian saintifik contohnya pentarikhan radiokarbon.

Hasil daripada kaedah arkeologi ini , ahli arkeologi dapat membuat tafsiran dan pentarikhan tentang budaya masyarakat melalui bahan tinggalan sejarah tersebut.

Untuk membuktikan sesuatu sejarah, hasil daripada ketiga-tiga kaedah di atas akan dikelaskan kepada dua jenis sumber, berdasarkan tarikh sumber tersebut.

Dua jenis sumber sejarah yang penting ialah :
-Sumber pertama atau SUMBER PRIMER
Sumber primer merupakan sumber yang telah wujud ketika sesuatu subjek (tokoh atau peristiwa) sedang berlangsung & mendapat kesan secara terus daripada subjek tersebut. Sumber primer ini boleh jadi berbentuk artifak, misalnya senjata, duit, pakaian, banggunan, prasasti & sebagainya. Dan juga ia boleh jadi berbentuk catatan bertulis samada ditulis oleh tokoh yang terlibat itu sendiri ataupun ditulis oleh orang lain yang sezaman dengan subjek (tokoh atau peristiwa)

-Sumber kedua atau SUMBER SEKUNDER
Sumber sekunder merupakan sumber berkaitan dengan subjek (tokoh atau peristiwa) yang wujud selepas subjek berlangsung. Biasanya sumber sekunder ini berbentuk penulisan lama yang menceritakan semula subjek. Ia hanya boleh dijadikan sokongan kepada sumber primer jika kisahnya selari dengan sumber primer.

........................................................

"Cerita-cerita rakyat yang biasa kepada budaya tertentu, tetapi tidak disokong oleh sumber-sumber luar, biasanya lebih dikelaskan sebagai warisan budaya daripada "disinterested investigation" yang diperlukan oleh disiplin sejarah." - Seixas, Peter (2000). "Schweigen! die Kinder!". Dalam Peter N. Stearns, Peters Seixas, Sam Wineburg (eds.). Knowing Teaching and Learning History, National and International Perspectives. New York & London: New York University Press. p. 24.

'Cross-Referent' atau 'Semakan Lintang' perlu dilakukan untuk mengukuhkan suatu fakta atau teori dalam sejarah. Semakan lintang adalah satu proses rujukan daripada sumber lain yang bercerita tentang perkara yang sama. Contohnya Amando Cortesao – The Suma Oriental of Tome’ Pires (Portugis) & Rekidai Hoan (Ryukyu) menjadi antara sumber rujukan lintang dalam penceritaan Dato Laksamana Hang Tuah.

Sumber-sumber semakan lintang ini juga akan melalui penapisan seperti di atas, untuk mengelaskan sumber tersebut di dalam sumber primer atau sumber sekunder.

........................................................

Golongan yang menderita inferiority-complex seringkali terlepas pandang terhadap perkara semakan lintang, namun dengan beraninya membuat komen atau memberi hujah menyangkal sesuatu sejarah. Jadi ada moleknya jika kalian mendalami dahulu apa yang kalian ingin perkatakan, takut disekolahkan kemudian hari, padahal perkara ini telah disuap seawal zaman sekolah menengah bawah lagi, atau seawal usia 13 tahun. ;)

-Kai-

No comments:

Post a Comment