Sejarah Islam pada suatu masa dahulu, zaman yang cukup indah dan zaman kejatuhannya di ratapi sekalian umat hingga hari ini hingga menimbulkan harapan yang menggunung agar suatu masa nanti akan berdirinya sebuah tamadun Islam yang terakahir. Namun di dalam mengingati dan menunggu itu tidak dapat tidak, tamadun Islam telah melahirkan sebegitu banyak tokoh di dalam pelbagai lapangan ilmu. Antaranya ialah Al-Farabi.
Al- Farabi atau nama sebenarnya ialah Abu Nasr Muhammad bin Muhammad bin Trachan adalah seorang tokoh falsafah, Fiqh, Hadith, Tafsir Al-Quran dan juga Bahasa. Tidak ada tarikh tepat tentang kelahirannya namun menurut Haroen Khan Sherwani mencatatkan bahawa beliau lahir pada 257 – 339 H. Bapanya berbangsa Parsi manakala ibunya berbangsa Turki. Al-Farabi pernah bermastautin bersama Khalifah Sayf Al- dawlah al Hamadan di Halab (nama sekarang Aleppo di Syiria) dengan membuat kajian disamping menulis dan membaca.
Terlalu banyak falsafah Greek dikaitkan dengan Al-Farabi. Antaranya Oemar Amin Hoesin menyebut “Ahli-ahli filasafat islam memberikan gelaran Guru Kedua kepada Al-Farabi kerana jasanya pada lapangan logic dan dianggap filasafat tulen paling cemerlang”.
Al-Farabi semakin cemerlang apabila berguru dengan sarjana Kristian bernama Abu Bishr Matta Bin Yunus. Beliau adalah penterjemah buku-buku falsafah Aristotle ke Bahasa Arab. Antara buku rujukan falsafah yang diminati Al-Farabi ialah De Anima dan Physics yang ditulis Aristotle sendiri.
Kata Al-Farabi “ Aku telah membaca kitab De Anima sebanyak seratus kali dan Physics sebanyak 40 kali.”
Al-Farabi juga mengkritik kebanyakkan buku-buku lain tentang falsafah Greek. Antaranya ialah Elements, Isagoge, Categories, The Hermenia, Sophictic, Rhetoric dan Poetics yang dikarang oleh Plato, Aristotle dan Euclid. Hasil dari kritikan itu, beliau telah menghasilkan kitab falsafah beliau sendiri iaitu Kitab Al-Jam’ Bayn Ra’yai al-Hakimayn aflatun al-ilahi wa Aristotalis yang memfokuskan perbandingan antara pemikiran Plato dan Aristotle.
Falsafah Al-Farabi menjadi rujukan barat. Kitab beliau telah diterjemahkan oleh Friedrich Dieterici (Leiden 1895) didalam Bahasa Jerman dan R.P Jansen, Yonseff Karam dan J. Chlala (Cairo 1949) ke dalam Bahasa Perancis. Tidak hairanlah beliau dianggap pewaris falsafah barat dan mengislamisasikan falsafah tersebut kearah lebih islamik.
Falsafah adalah asas pemikiran terpenting didalam masyarakat untuk membina sebuah tamadun. Namun begitu setiap kebaikan ada juga keburukan, falsafah juga adalah punca manusia mula mempertikaikan kewujudan tuhan. Tidak hairanlah muncul pula Ibn Tamiyyah yang menghuraikan semula falsafah kerana intelek masyarakat pada waktu itu terlalu tinggi sehingga ingin mengkaji segala tentang tuhan.
Dipetik dan diolah dari :-
Al-Farabi dan Usahanya Mengembangkan Falsafah oleh Idris Zakaria (UKM)
Dihuraikan oleh : Waficrates.
No comments:
Post a Comment